Szukasz skutecznego sposobu na przyciągnięcie kandydatów do firmy lub zwiększenie siły nabywczej pracowników, a jednocześnie borykasz się z ograniczonym budżetem? Koncepcja Total Rewards może być czymś, co Cię zainteresuje. Czym jest i co oznacza dla pracodawców i pracowników? Wyjaśniamy.
Czym jest koncepcja total rewards?
System Total Rewards to kompleksowe podejście do wynagrodzeń, które obejmuje nie tylko wynagrodzenie zasadnicze i dodatki, ale również szeroki zakres benefitów pracowniczych. Total Rewards to pokazanie pracownikom pełnego obrazu tego, co daje im praca w danej firmie. Taka deklaracja łączy wynagrodzenie bezpośrednie (wypłatę), pośrednie (dodatki pozapłacowe) oraz niematerialne korzyści, takie jak możliwości rozwoju, środowisko pracy i kultura organizacyjna. Total Rewards zakłada, że pracownik czerpie z miejsca pracy nie tylko pieniądze. Mogą być to benefity (w tym zwiększająca siłę nabywczą karta lunchowa), sprzęt służbowy lub konkretny model pracy.
Koncepcja Total Rewards uwzględnia wszystkie elementy wpływające na zaangażowanie pracownika. Obejmuje zarówno środki materialne, jak i niematerialne, które może on postrzegać jako wartość, w tym work-life balance, kulturę organizacyjną czy pracę dla znanej i dobrze postrzeganej marki.
Total Rewards może być również odpowiedzią na presję płacową. Pokazanie zespołowi (i kandydatom) pełnego wachlarza korzyści, który przynosi współpraca z firmą, pozwala skutecznie przyciągać, motywować i zatrzymywać pracowników.
Wynagrodzenie i co jeszcze – składowe Total Rewards
Total Rewards to wszystkie elementy wynagrodzenia, które tworzą kompleksową ofertę dla pracownika. Co się na nią składa?
- Wynagrodzenie podstawowe, które stanowi stałą część wynagrodzenia.
- Bonusy, czyli zmienne składniki wynagrodzenia, zależne od wyników pracy lub osiągnięć.
- Benefity, takie jak ubezpieczenia zdrowotne, programy emerytalne czy karta lunchowa, które zwiększają atrakcyjność oferty pracy.
- Działalność edukacyjna – np. na temat profilaktyki zdrowotnej czy zbilansowanego odżywiania.
- Działania wspierające work-life balance, czyli równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, obejmujące elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej.
- Możliwość rozwoju zawodowego, na przykład poprzez szkolenia, kursy oraz planowanie ścieżek kariery, mających na celu rozwój kompetencji pracowników.
- Kultura feedbacku, w tym uznanie i pochwały.
- Sprzęt służbowy.
Czy to się opłaca? Total Rewards jako przewaga konkurencyjna
Dla pracodawcy to, co oferuje zatrudnionym i ile za to płaci, jest oczywiste. Ale czy jest takie również dla pracowników? Niekoniecznie. Dlatego warto komunikować zespołowi wartość każdego ze składników wynagrodzenia.
Total Rewards pozwala na wyróżnienie się na rynku pracy i zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Ale nie tylko rekrutacja i employer branding zyskuje dzięki temu podejściu. Pracownik mający świadomość wszystkich zysków wynikających z danej współpracy jest bardziej zmotywowany. Zaś zaangażowany zespół jest bardziej produktywny i skory do dzielenia się pomysłami na usprawnienia.
Kolejną korzyścią Total Rewards jest uszczelnienie firmowej retencji talentów i zmniejszenie wskaźnika rotacji. Firmy, które są postrzegane jako dbające o pracownika, cieszą się lepszą reputacją na rynku pracy
Jak komunikować pracownikom Total Rewards?
Skoro koncepcja Total Rewards niesie za sobą tyle korzyści, to jak ją wdrożyć? Najlepiej zacząć od audytu korzyści, które oferuje organizacja. Pracownicy świadomi wartości, jakie czerpią ze swojego miejsca pracy (i że jest to nie tylko wypłata), to podstawa skuteczności tego podejścia. Pomocne będzie utworzenie jednego, centralnego miejsca, gdzie wszyscy zainteresowani mogą znaleźć dane o swoich świadczeniach (zawsze dostępne i aktualne).
Nie należy zapominać o feedbacku od pracowników. To ważne, aby mieli możliwość wyrażenia swoich opinii na temat firmowego pakietu. Być może z któregoś świadczenia nie korzystają zbyt często, a inne – w podobnej cenie dla pracodawcy – zaspokoiłoby ich potrzeby?
Na koniec roku warto przekazać pracownikom Total Rewards Statement (TRS). To spersonalizowany dokument, który przedstawia ogólną wartość oferty organizacji. TRS zazwyczaj jest obliczany dla każdego pracownika i prezentowany w formie oświadczenia, które może być udostępniane podczas rocznych rozmów podsumowujących lub pokazywany w czasie rozmów kwalifikacyjnych. Taki dokument pozwala pracownikom lepiej zrozumieć wszystko, co otrzymują z relacji zawodowej z organizacją. Poniżej zamieszczamy przykładowy formularz, który może posłużyć za wzór.
Total Reward Statement – wzór
- Informacje podstawowe:
- Imię i nazwisko:
- Dział:
- Stanowisko:
- Wynagrodzenie bazowe:
- Miesięczne wynagrodzenie brutto:
- Roczne wynagrodzenie brutto:
- Bonusy i premie:
- Wypłaty bonusów rocznych:
- Premie kwartalne/miesięczne:
- Inne formy zmiennych składników wynagrodzenia:
- Benefity pozapłacowe:
- Ubezpieczenie na życie (wartość roczna):
- Fundusz emerytalny (wartość roczna):
- Prywatna opieka medyczna (wartość roczna):
- Karta sportowa (wartość roczna):
- Bilety do kina, teatru (ilość w roku, wartość):
- Inne benefity, np, karta lunchowa (wartość roczna):
- Zniżki na produkty firmy/produkty partnerskie:
- Edukacja i rozwój:
- Szkolenia (liczba godzin w roku, wartość):
- Kursy językowe (wartość roczna):
- Konferencje branżowe (wartość, ilość):
- Dodatkowe świadczenia:
- Opieka medyczna dla rodziny:
- Programy wsparcia pracownika (np. konsultacje psychologiczne):
- Dodatkowe dni wolne (np. na wolontariat):
- Podsumowanie całkowitej wartości:
- Suma wszystkich składników wynagrodzenia i benefitów
—
Artykuł sponsorowany
fajny artykuł do poczytania